W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

Categorized | Csorel, Dzsukel

Miért tanulnak rosszabbul a cigány gyerekek? [Index]

Nemcsak a rasszisták akarnak szegregálni, de nem lesz társadalmi béke, ha a roma gyerekek külön iskolába járnak, az integráció hosszú távon az egész társadalom érdeke – mondja Kertesi Gábor közgazdász. Miért tanulnak rosszabbul a cigány gyerekek, miért nem veri ki a középosztály az állami iskolák javulását, és mit kellene megtanulni a harlemi gettóból? Ez is kiderül az interjúból.

kertesi_g_index

Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index

A parlament elfogadta a Balog Zoltán-féle javaslatot, ez alapján a kormány rendeletben adhat felmentést a szegregáció tilalma alól a felzárkóztató egyházi és nemzetiségi iskoláknak. Miért baj ez?

Magánemberként politikai problémám is van vele, mert olyan társadalomban szeretnék élni, ahol a törvények uralkodnak, és nem a miniszter jóindulatán múlnak a dolgok. Ha pedig a törvényt akarják úgy manipulálni, hogy abba beleírják,

hogy egy miniszternek módja van felülírni azt, amit a törvény általánosan tilt, akkor az a törvénnyel való visszaélés.

Tartalmilag pedig azért baj, mert a szegregáció rendkívül káros.

A törvénymódosítás mögötti egyik érv, hogy az antiszegregációs célokat más célok felülírhatják, például, hogy egy kisebbség közösségként való megmaradása is fontos érték.

A törvénymódosítás közvetlen előzménye a szegregáló nyíregyházi Huszár-telepi iskola pere, ahová szakértő tanúként én is meg voltam idézve. Megkérdeztem, hogy mi szól amellett, hogy külön iskolát hoznak létre a szegregált részen, miért nem engedik be az ottani gyerekeket a szintén a görög katolikus egyház által fenntartott, központi részen lévő, jól felszerelt iskolába. Az volt a válasz, hogy az anyanyelvi képzés és a sajátos etnikai kultúra ápolása indokolja a különnevelést. Ehhez képest az igazság az, hogy a Huszár-telepi gyerekeknek magyar az anyanyelve, ráadásul a központi iskolában van minőségi művészeti nevelés, aminek nyoma sincs a szegregált iskolában. Nagyon sokszor fügefalevél ez az érv, a mögöttes szándék pedig az, hogy külön akarják nevelni a roma gyerekeket.

Mit gondol, miért?

Azt gondolom, hogy ez valamiféle tévesen értelmezett „reálpolitikai” megfontolásból fakad, számot vetettek azzal, hogy a középosztályi családok nem akarják a gyerekeiket olyan iskolába járatni, ahová roma gyerekek is járnak. Ezt a fenntartók elfogadták, ahelyett, hogy megpróbálnák meggyőzni a szülőket az integrált nevelés előnyeiről. A magyarországi egyházaknak lenne mit tanulniuk ezen a téren a hatvanas évek protestáns amerikai egyházaitól, amelyek az integráció élharcosai voltak. A teljes cikk itt olvasható.

Forrás: Index

Comments are closed.

Videó

Roma Sajtóközpont a Facebookon