W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

Categorized | Dzsukel, Prikezsia

Fogyatékos és szegény gyerekek együtt – az állam szerint ez az integráció

Bár a kormányzat szerint az iskolák állami fenntartásba vétele az esélyegyenlőség érdekében történt, egyre több példa jelzi, hogy az elkülönítést esze ágában sincs visszaszorítani, sőt, igény esetén maga teremti meg ennek lehetőségét.

iskolak

Az iskolák államosítása előtt Piliscsabán megállapodás született arról, hogy a településen az igen rossz oktatási minőséget nyújtó “cigányiskolát”, a Jókait felmenő rendszerben bezárják. Az állami fenntartó, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) ezt a folyamatot megakasztotta, és felvételt hirdetett az iskola első osztályába.

Sokáig mindenki ebbe az iskolába járt, aztán először – úgy húsz éve – a tehetős nem romák, majd a tehetősebb romák is elvitték innen a gyerekeiket a környék más iskoláiba. Az iskola létszáma mára vészesen lecsökkent, maradtak a mélyszegénységben élő családok gyerekei.

Az iskolai elkülönítés ellen küzdő Esélyt a  Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) 2014 áprilisában tíz tanulót próbált átíratni a környékbeli állami iskolák valamelyikébe. Az állami intézmények megtagadták ezt a jogot a roma gyerekektől: egyetlen gyermeknek sem engedélyezte a Pilisvörösvári Tankerület az átiratkozást. Per indult, mely során a bíróság  öt gyermek esetében megállapította, hogy a Klik törvénytelenül járt el. (Jelenleg felülvizsgálati eljárás van folyamatban a Kúrián). Hiába adott azonban igazat a bíróság a gyerekeknek, csak két tanuló került át a választott intézménybe, mert az elhúzódó eljárások és az iskolák nyíltan elutasító hozzáállása miatt a szülők elálltak az átiratkozási szándéktól.

Az iskolának jelenleg összesen 40 tanulója van a 8 ezres településen, a 2014-15-ös tanévben egy, azaz 1 tanuló iratkozott be az első osztályba, a gyerekeket összevont (több évfolyamot oktató) osztályokban tanítják.

A KLIK legújabb átszervezési javaslata alapján az iskolát ezentúl hátrányos helyzetű és a gyógypedagógiai ellátást igénylő gyerekek gyűjtőiskolájává alakítanák át. A javaslat szerint ez integráció, és ha a külön, gyógypedagógiai osztályban nevelt gyerekek majd fejlődnek, akkor átkerülhetnek a “normál” osztályba. (A szegény gyerekek közé, összevont osztályokba).

Daróczi Gábor, a CFCF elnöke a Mental Disability Advocacy Center (MDAC) nevű, fogyatékossággal élőket képviselő nemzetközi szervezettel közösen ezért levelet írt az állami iskolák fenntartásáért felelős Kliknek és az emberi erőforrások miniszterének. Olvassa el itt a részleteket.

 

Via a Népszabadság mai cikke és korábbi cikke & CFCF

 

Comments are closed.

Videó

Roma Sajtóközpont a Facebookon