W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

Categorized | Dzsukel, Prikezsia

Az integráció erősíti a szegregációt, ezért szegregálni kell. Értik ugye?

Egy kiszivárgott kormányjelentés szerint az integráló iskolákban a beilleszkedni nem tudó gyerekek rossz hatással vannak a többi diákra. A súlyos ellentmondásokkal terhelt irományból kiderül, hogy a kormányzat szintet akar lépni, immár nem is a “szeretetteli szegregáció” a cél, hanem el kell szakítani a gyerekeket a szüleiktől: bentlakásos iskolákba kell tenni a nemkívánatos nebulókat. FRISSÍTVE: Az oktatási államtitkár nem tartja jó ötletnek a bentlakásos iskolát.

utolso_pa

Egy kiszivárgott kormányjelentés szerint az iskolai integráció is felelős a rossz PISA eredményekért, mert az integráló iskolákban a beilleszkedni nem tudó gyerekek rossz hatással vannak a többi diákra. A felelős szülők ezért nem tehetnek mást, minthogy másik iskolába íratják a gyerekeiket.

Az állítás maga egy tanítani való logikai duplabukfenc, hiszen egyfelől integrációnak nevez egy – a nemzetközi szakirodalomban csak white flight-ként emlegetett – szegregációs jelenséget, amikor a szülők a megnövekedett szegény/problémás/etnikai arányok miatt más iskolába viszik a gyerekeiket. Éppen ez az a folyamat, ami ellen az iskolai integrációs programok – csak részsikereket elérve ugyan, de – küzdenek.

Másrészt, ha a „felelős szülők” elviszik a gyerekeket a gyengén tanulók mellől, akkor azok hogy a fenébe tudják lehúzni a teljesítményüket? Kvantumállapotba kerülnek a csóró gyerekek és egyszerre két helyen is tanulnak?

A „megoldás” persze éppen olyan észszerű, mint a diagnózis: bentlakásos intézményekbe tennék „a hátrányos családi hátterű, negatív hatások veszélyeztetettségében élő” diákokat. Ismerős ugye?

Persze a Jobbik legalább őszintébb volt, és konkrétan a cigány gyerekekről beszélt a 2010-es kampányban, mint ahogy miniszterelnökként Gyurcsány Ferencnek is volt egy hasonló – később visszavont – kósza ötlete.

El kell-e a magyarázni, hogy a bentlakásos iskolák – legyenek bármilyen jó szándékkal kikövezve – csak továbbmélyítik a családjuktól elszakított gyerekek reménytelenségét és sikertelenségét? Hiszen pont azért zárják be folyamatosan a gyermekotthonokat, mert a legrosszabb család is jobb, mint a kóter.

Az első Orbán kormány minisztere, Pokorni Zoltán talán maga sem gondolta, hogy regnálása után másfél évtizeddel az lesz az oktatáspolitikai innováció, hogy ki kell szakítani gyerekeket a családjukból.

A jelentés szerint tehát úgy kell megelőzni a szegregáció kialakulását, hogy nem integráljuk a renitens (valójában roma) gyerekeket, hanem külön intézményekbe rakjuk őket. Értik? Mi nem.

Pedig nem kellene messzire menni értelmes megoldásokért. Glonczi László nyíregyházi aktivista például abban hisz, hogy jobb a cigány tanulóknak, ha a nem roma gyerekekkel együtt, jó iskolákban tanulnak. Az elmúlt években 23 kisdiákot íratott ki a Huszár telepi gettóiskolából, akik most egytől-egyig megállják a helyüket a városi sulikban, és képzeljék, még a teszteredményeket sem rontják.

A kormány elé kerülő előterjesztésben végül nem szerepelt olyan javaslat, hogy hátrányos helyzetű gyerekeket a családjukból kiemelve bentlakásos iskolákban oktassanak, mondta el az Indexnek Palkovics László oktatási államtitkár, hozzátette: lehetett ilyen javaslat egy korábban készült anyagban, az egyeztetési folyamat során ilyesmi előfordulhat, de a kormány elé ilyen javaslat nem kerül, mivel a minisztérium sem ért egyet azzal.

bizonyitvany_nyiregy

Az első, telepi iskolából városi iskolába íratott gyerek félévi bizonyítványa Nyíregyházán

 

Kadét Ernő

kapcsolódó:

Kész a PISA-kudarcról szóló jelentés: a rossz eredmények és a szegregáció oka az integráció [HVG]

 

Comments are closed.

Videó