W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

Categorized | Csorel

“A társadalmi képmutatás igyekszik eltussolni, hogy léteznek romák” [hvg]

Petr Václav filmje egy erős akaratú fiatal anya története, aki nem akar megbékélni hátrányos társadalmi helyzetével, és igyekszik egy jobb életet kiharcolni önmaga és kislánya számára. A kilátástalan helyzetből kivezető utat ritkábban a szerencse, gyakrabban inkább a csalódások szegélyezik. Bátorsága és az anyai ösztöne segítik abban, hogy megküzdjön az akadályokkal, legyenek azok adósságok, a többségi társadalom kirekesztése vagy a saját közösségén belüli problémák.

cesta_ven_Klaudia Dudová

A főszereplő: Klaudia Dudová
A Kiút lett az abszolút győztese a Cseh Film- és Televíziós Akadémia 22. díjátadó gálájának idén februárban: 10 jelölésből hetet Arany Oroszlánra váltott. A Kiút lett a legjobb film, Václav a legjobb rendező, Klaudia Dudová megkapta a legjobb női főszereplőnek járó szobrocskát, továbbá díjazták az alkotás forgatókönyvíróját, operatőrét, vágóját és hangmérnökét is.

A neoliberalizmus átka, hogy egy embercsoport teljesen elszegényedett, miközben egy másik csoport szépen meggazdagodott a kétes hiteleken – állítja Petr Vaclav cseh filmrendező, aki szerint a közeljövőben bárki olyan helyzetbe kerülhet, mint a legutóbbi filmjében, a Kiútban szereplő, képzettség hiányában munka nélkül maradó romák. A cseh filmest a Karlovy Vary filmfesztivál után kérdezte a HVG a rasszizmus és a nacionalizmus erősödésének hátteréről.

hvg.hu: Mennyire tipikusan cseh film a “Kiút”?

Petr Václav: A film a cseh roma tapasztalatokról szól, itt élnek a szereplők és itt játszódik a film. A főhős is egy konkrét cseh lány, de a roma témájú filmek a cseh nézők számára nem számítanak cseh filmnek. Hozzáteszem, ha filmet forgat valaki, különösen, ha külföldön él, akkor természetes, hogy globálisabban meséli el a konkrét történetet.

A „Kiút“ (Cesta ven, 2014) egy fiatal roma pár boldogulásának története. Teljesen átlagos és normális életre törekszenek, de képtelenek legális munkához jutni, nehézkesen kommunikálnak a hivatalokkal, eladósodnak. Megpróbálnak kitörni determinációjukból, de mind sajátjaik, mind a többségi társadalom előítéletei akadályozzák küzdelmüket. A film az egyik ostravai pályaudvaron játszódik, a forgatás előtti castingon kb. 3000 fiatal roma mesélte el történetét a rendezőnek.

hvg.hu: A film középpontjában az eladósodás, az uzsora, a munkanélküliség fenoménja áll. Azt a kérdést feszegeti, hogy mekkora esélye van egy fiatal roma lánynak kiverekednie magát az áttörhetetlennek tűnő spirálból és új életet kezdeni. Mi áll a téma hátterében?

P. V.: Nem csupán roma problémákról szól ez a film. Hanem a kommunizmust követő cseh, illetve kelet-európai neoliberalizmus átkairól – egyik mizériából ugrottunk a másikba – arról, hogy a nehézipar hanyatlásával 2000 után hirtelen tízezrek váltak munkanélkülivé. Egy embercsoport teljesen elszegényedett és eladósodott, miközben egy bizonyos másik csoport szépen meggazdagodott a kétes hiteleken.

Az uzsorán túl a szociális állam megkerüléséről is szólunk, arról, hogyan lehet vagyont kovácsolni a közpénzekből. Ha ugyanis az ember képtelen önerőből kifizetni a bérleti díjat, akkor szociális lakásba, vendégszállóra jut. A bérleti díjat ugyan a Szociális Hivatal fizeti, de a bérbeadó londoni négyzetméterárakat követel. Hiszen nem négyzetméter, hanem szállóvendég után fizet az állam. Ha kiszámoljuk, hogy hány ember fér el egy vendégszállón, akkor 10 négyzetméterért magasabb bérleti díjat kap a bérbeadó, mint London külvárosában. A teljes cikk itt olvasható.

Forrás: HVG online

 

Comments are closed.

Videó