W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

Categorized | Csorel, Dzsanel

A jószándék nem elég – Derdák Tibor az ország állapotáról [168óra]

Derdák Tibor szerint sokba kerül fenntartani az elnyomást, de a kiváltságos rétegek szívesen kifizetik az elnyomás árát. A Dr. Ámbédkar Iskola alapítója szerint az egyházak sem a rászorulókat segítik: iskoláik inkább kiválogatják a jobb társadalmi helyzetben lévő gyerekeket. Azt is állítja: Balog Zoltán jó szándékában nem kételkedik.

derdak2-d000243C4ea287738fde5_168ora

[…]

168óra: Honnan jött az ötlet, hogy Dr. Ámbédkar munkásságára iskolát alapítanak Borsodban?

Derdák Tibor: 2005-ben voltunk Indiában először tanulmányozni a modellt, előtte sokat olvastunk róla. Ami kirajzolódott, nagyon szimpatikus volt. Ugyanazt csinálták, mint mi Pécsen. Csak nem néhány tucat család, hanem milliók kapcsolódnak be egy ilyen mozgalomba. A nyugat-európai országok túl vannak azon, hogy ekkora különbséget toleráljanak a társadalmi rétegek között. Kelet-Európában viszont hiányzik az a belső igény, ami ezeket a különbségeket felszámolja. Amit például Szlovákiában látunk, az még az indiaiakat is megdöbbenti. Ők problémának tartották a szélsőséges különbségeket, ezért olyan alkotmányos mechanizmusokat dolgoztak ki, amelyek ezeket csökkentik. Ilyen folyamat itt el sem indult.

168óra: Bár az iskolájuk intézményileg független, a magyar állammal együtt kell működniük.

Derdák Tibor: A magyar állam nem úgy jött létre, mint az indiai. Az ottani nacionalizmus pont az ellentéte az itteninek. Az indiai nemzeti gondolat az összetartásra épül, a mienk viszont aszerint méricskéli az egyéneket, hogy ki mennyire magyar. Mennyire magyarok a határon túliak, mennyire a határon inneni cigányok, Soros György mennyire magyar, a különböző egyházak mennyire magyarok. Nem egységesítő nemzetkép ez, hanem törzsi. Hiába vannak olyan ikonok, mint Petőfi Sándor, aki a magyar kifejezést nem etnikai, hanem közjogi értelemben használta. Látszólag ő nagy hatást gyakorolt, de az általa képviselt eszmék nem formálták át a politikai, kulturális gyakorlatot. Ő egy kokárda. Igazi demokratikus, állampolgári jogegyenlőségen alapuló gondolkodásmód nem alakult ki. A magyar államban nekünk csak annyira érdemes bízni, amennyire Magyarország az Európai Unió tagja, és mint ilyen, rákényszerül arra, hogy a cigányokra is odafigyeljen. Ez az egyetlen garancia, valamint az, hogy Budapesten vannak olyan rétegek, amelyek érdekeltek a nyugati típusú demokrácia fenntartásában, visszahozásában. […]

168óra: Mi az, ami nem sikerült?

Derdák Tibor: A 20 évvel ezelőtti Baranyában, egy eleve szolidárisabb közhangulatban, jóval kisebb volt a lakosságnak az a része, amely teljesen a pálya szélére került. Sokkal több megkapaszkodási lehetőség adódott akár a megyén belül, akár Európában. Amikor megérkeztünk Borsodba, láttuk, hogy nehezebb a helyzet, de azt gondoltuk, ugyanazt végigcsináljuk, mint Baranyában. Ez nem sikerült. Sem az idők nem kedveznek ennek, sem a Borsod megyei állapotok. Eltűnt az a kezdeti össztársadalmi szolidaritás, ami a rendszerváltást kísérte.

Derdák Tibor 1961-ben született Budapesten, az ELTE francia és szociológus szakán diplomázott. Friss diplomásként az Országos Alkohológiai Intézetben dolgozott szociológusként. 1987-ben a Baranya megyei Magyarmecskén lett tanár. Több évtizedes pályafutása alatt több helyen töltött be alapvető katalizátor szerepet azzal, hogy olyan oktatási projekteket indított be, amelyeknek komoly eredményei vannak. Egyike volt azoknak, akik elsőként mentek le vidéki településekre pl. a Dél-Dunántúl aprófalvas, cigányok által sűrűn lakott településeire hogy iskolából kimaradt fiatalokat és fiatal felnőtteket segítsenek a továbbtanulás felé. 1994-től a pécsi Gandhi Gimnázium alapítója és munkatársa, majd Alsószentmártonban megalapítja a Kistigris Gimnáziumot. Számos fiatal jutott és jut el a mai napig az érettségiig majd a diplomáig olyan intézmények segítségével, melyek létrehozásában Derdák Tibornak alapvető szerepe volt: Gandhi Gimnázium, Kis Tigris Gimnázium és Szakiskola, Dr. Ámbédkar Gimnázium, Szakképző Iskola és Felnőttoktatási Általános Iskola.

168óra: … ha a szegényebb gyerekek nem tudnak megfelelő végzettséget szerezni, akkor munkanélküli szegények lesznek, végül nem marad az országban annyi adófizető, aki a nyugdíjakat kitermeli.

Derdák Tibor: Ennél van népszerűbb gondolatmenet. Például az, hogy egyedül a börtönnek van nevelő ereje. Ezt a helyi általános iskola igazgatójától hallottam, aki tagja a képviselő-testületnek. Ezek után mit várjunk az orvostól? Vagy a kultúrház igazgatójától? Ők nem abban gondolkodnak, hogy a jogegyenlőség gazdasági felhajtó erő lenne. Erre a legjobb példa a 16 évre leszállított tankötelezettség. Sokba kerül az országnak, mégis rengetegen támogatják. Inkább fizessük meg azt, hogy ezek az emberek az árok szélén kapirgáljanak, mintsem, hogy iskolában legyenek. Sokba kerül fenntartani az elnyomást, de szívesen kifizetik a kiváltságos rétegek az elnyomás árát. Ez biztosítja a kiváltságaikat. Ónody-Molnár Dóra teljes interjúja Derdák Tiborral itt olvasható.

Forrás: 168óra.hu

Kapcsolódó:

Derdák Tibor Prima

Miért lesznek buddhisták a romák?

 

Comments are closed.

Videó