W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

Categorized | Dzsukel, Prikezsia

A Jobbik jó hírneve az emberi jogok bírósága előtt

A strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága úgy döntött, hogy sürgősségi eljárásban vizsgálja a Jobbik jó hírneve megsértése miatt a 444.hu portál kiadója ellen indított perét. A három éve történt konyári incidensben a szurkolók fellépésétől tartó kisebbségi elnök jobbikosoknak nevezte a faluba érkező drukkereket – ezt több újság is átvette.

european_court_of_human_rights_2

2013. szeptember 5-én, a Magyarország – Románia válogatott futballmérkőzésre szurkolókat szállító autóbusz útvonaláról indokolatlanul letérve behajtott Konyárra. A busz a helyi iskolánál parkolt le, utasai kiszálltak, és tömegbe verődve skandáltak / énekeltek.

Az egyik térfigyelő kamera néma felvételén látszik, amint egyikük egy szélsőjobbos szimbólumot, a kelta keresztet ábrázoló drapériát feszít ki, másikuk pedig az iskola kerítése felé tart hadonászva.

Az esetről elsőként Joka Daróczi János, az MTV Roma Magazinjának egykori műsorvezetője, a Roma Produkciós Iroda munkatársa számolt be a facebookon. A mobiltelefonnal rögzített videón, amely inkább hangfelvételként értékelhető, ugyanis az interjúalanyok nem látszanak, a helyi nemzetiségi önkormányzat vezetője értékeli a helyzetet, “jobbikosok”-nak nevezve a szurkolókat. A felvételen az egyik diák édesanyja is beszél, ő gárdistáknak nevezi az incidensben résztvevő férfiakat.

A Roma Produkciós Iroda felvételét a nagyobb lapok közül átvette a hvg.hu és a 444.hu,  de kisebb portálok is leközölték, így a romaclub.hu internetes gyűjtőoldal, a hajdú megyei online (haon.hu), valamint a frissvideók.hu. A Jobbik ezek után indított pert és hétszázezer forintot követelt a nemzetiségi önkormányzat vezetőjétől és az érintett szerkesztőségek kiadóitól, mert azok szerinte

megsértették a jó hírnévhez való jogukat, mert ezáltal az a kép alakulhat ki róluk, hogy a Jobbik egy rasszista, cigányellenes párt.

A bíróságon első és másodfokon is a Jobbik nyert, a lapokat részben elmarasztalták, de

az alperesek közül egyedül a konyári roma nemzetiségi önkormányzat vezetőjének kártérítést is kellett fizetnie, 100.000 forintot.

Miután a legfelsőbb döntéshozó szervnél, a Kúriánál – az alperesek szempontjából – nem hozott eredményt a felülvizsgálati kereset sem, a 444.hu kiadója, a Magyar Jeti Zrt. a  strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságához fordult. Azt szeretnék elérni, hogy a bíróság kimondja: az újságírók szabadon idézhetik forrásaikat

A 444 és a jogi képviseletüket ellátó Társaság a Szabadságjogokért (TASZ), valamint a londoni székhelyű Media Legal Defence Initiative abból indul ki, hogy a sajtó nem vonható felelősségre azért, ha valakit idéz.

Mai cikkükben így érvelnek:

Tegyük fel, hogy egy politikus alávaló mocskos tolvajnak nevezi riválisát. Amennyiben egy újság idézi ezt a véleményét, az alávaló mocskos tolvajnak nevezett politikus az állítást idéző újságot is beperelheti. Ez pedig, lássuk be, nonszensz.

A konyári incidensben résztvevő szurkolók ellen indított eljárást egyébként a rendőrség akkor néhány nap alatt lezárta, és csak a NEKI jogvédő iroda panaszára utasította az ügyészség  a nyomozás újbóli lefolytatására a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányságot. Úgy tudjuk, nem vontak felelősségre senkit.

 

Comments are closed.

Videó

Roma Sajtóközpont a Facebookon